Hye

Hye..
Welcome to my space..
In my space here, i wanna share with you
about me, my life, and mine... :)
Im sorry because i will use
English + Malay = Rojak

so make sure u
understand what i wrote here

TQ

4/17/11

Pendidik & Pengajar Berbeza !



do u knoe pengajar & pendidik sbnrnya bbeza..

PENGAJAR org yg mengajar , xkira verbally or non verbal..



cth: student skolah mngah & rendah :
kita blh ajar diorg ttg ilmu pengetahuan
tapi nak didik mereka amat sukar ,
sometimes YES ada yg brubah, but mostly NOT.
di sini adalah masa yang sesuai untuk mengajar ilmu pengetahuan
jika masa ni baru nak didik , mmg terlambatlah ..


but PENDIDIK adlh org yg bertgjwb mmstikan ssorg itu mmbesar dgn baik or tidak..
salah didik, maka sshlah nak bntuk alam remaja diorg..
segalanya bermula dari rumah & sewaktu mereka pertama sekali masuk sekolah.
di situlah mereka mula mengenal dunia luar..





kita slalu dengar adik2, anak2 kita yg bersekolah tadika berkata:

"mak , cikgu kata kita mesti ...... "
"mak, cikgu kata x elok ...... "
"mak , cikgu kata ...... "


& macam2 lagi.. smua cikgu cakap..
means betapa kuatnya tamparan guru2 tadika & prasekolah ni..
nilai2 murni di ajar sejak dari kecil lagi..
tapi pernah kita dengar budak skolah menengah or rendah cakap macam tu?
susah lah nak dgr kan, lagi2 budak2 sekarang ni
kecik2 lgi otak dah maju..
TV & Internet segala2nya...
apatah lagi budak sekolah menegah...
haishhh....

so, ni menunjukkan betapa pentingnya tugas
seorang guru di peringkat awal umur kanak2
sebagai pendidik +pengajar
salah didik di awal usia, maka susah lah guru2 sekolah rendah dan sekolah menegah nak menyambut diorang..
tapi jika betul didikan maka senanglah tugas guru2 yg seterusnya..


so, kepada guru2 tadika & prasekolah..
ingatlah, tugas & tanggungjwb korang lagi besar..
jujur & ikhlaslah dalam mendidik
ilmu & didikan yg kita sampaikan akn dibawa ke mati
ilmu penting seperti yang dituntut dlm agama
so laksanakan tugas korang sebaiknya
kerana korang adalah parents kedua mereka.. :))
chill ~

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...